Onze ruimtes zijn open voor alle Brusselse scholen. Je vindt er 3D-printers, robotarmen, laptops en heel wat elektronica zoals Arduino, Raspberry Pi, M5Stack en micro:bit. Alles is gratis dankzij de Vlaamse Gemeenschapscommissie.

Scholen kunnen hier lessen, workshops of projecten volgen, met of zonder S.T.E.M.-begeleiding. Je kiest een activiteit, vult het formulier in en wij plannen alles samen. Alles gaat door in de S.T.E.M. Academie, Rouppeplein 16 in Brussel.

S.T.E.M. Academie & S.T.E.M. Atelier

Onze S.T.E.M. Lessen

  • Proeven van S.T.E.M.

    In deze les maken leerlingen op een speelse en leerrijke manier kennis met de wereld van S.T.E.M. Ze onderzoeken een probleem, bedenken creatieve oplossingen en bouwen zelf een eerste prototype. Door te experimenteren, testen en verbeteren ontdekken ze hoe techniek en wetenschap elkaar versterken. De les stimuleert nieuwsgierigheid, samenwerking en probleemoplossend denken en is ideaal voor leerlingen die willen proeven van echte S.T.E.M.-actie.

    Praktische info: de activiteit duurt 1u30, is geschikt voor het 4de, 5de en 6de leerjaar en vereist geen voorkennis. Alles wordt voorzien in onze S.T.E.M. Academie, inclusief begeleiding, materiaal en toestellen.

  • OZOBOT Kleuren & Lijnen

    In deze les ontdekken leerlingen de basis van robotica en programmeren met de Ozobot. Ze leren hoe sensoren werken, waar ze die in het dagelijks leven tegenkomen en hoe robots informatie verwerken. Daarna tekenen ze zelf een parcours en gebruiken ze kleurencodes om de Ozobot commando’s te laten uitvoeren. Zo ervaren ze spelenderwijs hoe logica en technologie samenkomen.


    Praktische info: de activiteit duurt 1u30, is geschikt voor het 4de, 5de en 6de leerjaar en vereist geen voorkennis. Alles wordt voorzien in onze S.T.E.M. Academie, inclusief begeleiding, materiaal en toestellen.

  • OZOBOT Codeblokken

    In deze les leren leerlingen de Ozobot verbinden met de computer en gebruiken ze programmeerblokken om een parcours te laten afleggen. Ze passen de basisbegrippen van programmeren toe om hun code zo efficiënt mogelijk te maken. Daarbij ontdekken ze hoe sensoren werken, waar we die in het dagelijks leven tegenkomen en hoe robots reageren op informatie. Zo leren ze spelenderwijs de logica achter technologie begrijpen.


    Praktische info: de les duurt twee sessies van telkens 1u30, is geschikt voor de 3de graad lager en de 1ste graad secundair, en is toegankelijk voor beginners tot gevorderden. Alles wordt voorzien in onze S.T.E.M. Academie, inclusief begeleiding, materiaal en toestellen.

  • OZOBOT Wiskunde & Programmeren

    In deze les leren leerlingen de Ozobot verbinden met de computer en nauwkeurig een parcours opmeten. Ze gebruiken de basisbegrippen van programmeren om hun code zo efficiënt mogelijk te maken en zien hoe techniek en logica samenkomen in een echt project. Daarbij ontdekken ze hoe sensoren werken, waar we die in het dagelijks leven gebruiken en hoe robots reageren op prikkels. Zo leren ze de kern van programmeren op een praktische en boeiende manier.


    Praktische info: de les duurt 1u30, is geschikt voor de 3de graad lager en de 1ste graad secundair, en is toegankelijk voor beginners tot gevorderden. Alles wordt voorzien in onze S.T.E.M. Academie, inclusief begeleiding, materiaal en toestellen.

  • SCRATCH Basis

    In deze les maken leerlingen kennis met de basis van programmeren. Ze leren werken met codeblokken, maken hun eigen sprites en veranderen de achtergrond van hun project. Zo ontdekken ze stap voor stap hoe ze zelf een interactieve animatie kunnen bouwen. Tijdens de les leren ze wat programmeren is, wat commando’s en coördinaten betekenen en welke verschillende programmeerblokken er bestaan. Op een speelse manier ontwikkelen ze logisch denken en digitale creativiteit.


    Praktische info: de les bestaat uit twee sessies van telkens 1u30, is geschikt voor leerlingen van het 4de, 5de en 6de leerjaar en de 1ste graad secundair, en is gericht op beginners. Alles wordt voorzien in onze S.T.E.M. Academie, inclusief begeleiding, materiaal en toestellen.

  • SCRATCH Expert

    In deze les verdiepen leerlingen zich verder in de wereld van programmeren met Scratch. Ze bouwen voort op hun basiskennis en leren met meer precisie werken met codeblokken. Ze maken hun eigen sprites, veranderen achtergronden en leren hoe ze een volledig interactief verhaal kunnen programmeren. Zo combineren ze logica met creativiteit en leren ze denken als een echte programmeur. Tijdens de les ontdekken ze hoe commando’s en coördinaten samenwerken, hoe verschillende programmeerblokken elkaar beïnvloeden en hoe ze structuur kunnen brengen in hun eigen digitale verhaal.


    Praktische info: de les bestaat uit twee sessies van telkens 1u30, is geschikt voor leerlingen van het 5de en 6de leerjaar en de 1ste graad secundair, en richt zich op gevorderden. Alles wordt voorzien in onze S.T.E.M. Academie, inclusief begeleiding, materiaal en toestellen.

  • Micro:Bit + Scratch

    In deze les combineren leerlingen hun programmeerkennis met echte hardware. Ze leren de micro:bit verbinden met Scratch en ontdekken hoe ze hun eigen spel kunnen maken dat reageert op beweging, knoppen of sensoren. Zo ervaren ze hoe software en hardware samenwerken en hoe ze zelf slimme interacties kunnen programmeren. Tijdens de les leren ze wat een microcontroller is, hoe een controller werkt en welke commando’s en criteria belangrijk zijn bij het bouwen van een goed spel. Deze activiteit prikkelt hun logisch denken, creativiteit en technische inzicht.


    Praktische info: de les bestaat uit twee sessies van telkens 1u30, is geschikt voor het 5de en 6de leerjaar en de 1ste en 2de graad secundair, en richt zich op gevorderde leerlingen. Alles wordt voorzien in onze S.T.E.M. Academie, inclusief begeleiding, materiaal en toestellen.

  • TinkerCAD Basis

    In deze les leren leerlingen werken met TinkerCAD, een online 3D-tekenprogramma waarmee ze digitale ontwerpen kunnen maken. Ze starten met het tekenen van eenvoudige vormen en ontdekken hoe ze door het combineren van primitieve objecten complexe figuren kunnen bouwen. Zo ontwikkelen ze ruimtelijk inzicht, precisie en leren ze denken als een ontwerper. Ze begrijpen wat primitieve vormen zijn en hoe die de basis vormen van elk 3D-ontwerp. De les laat hen ervaren hoe creativiteit en technologie samenkomen in de wereld van digitaal ontwerpen.


    Praktische info: de activiteit duurt 2 uur, is geschikt voor leerlingen van het 4de, 5de en 6de leerjaar en van het 1ste tot 4de middelbaar, en richt zich op beginners. Alles wordt voorzien in onze S.T.E.M. Academie, inclusief begeleiding, materiaal en toestellen.

  • ThinkerCAD Expert

    In deze les gaan leerlingen een stap verder in 3D-ontwerp en leren ze hoe precisie en techniek samenkomen. Ze gebruiken een digitale schuifmaat om voorwerpen nauwkeurig op te meten en tekenen die vervolgens digitaal uit in TinkerCAD. Door primitieve vormen samen te voegen creëren ze complexe modellen en ontwerpen ze uiteindelijk een eigen object dat met de 3D-printer geprint wordt. Zo leren ze het volledige traject van idee tot echt product kennen. Ze ontdekken wat modelleren is, hoe een 3D-printer werkt en hoe een digitale schuifmaat gebruikt wordt in technisch ontwerp.


    Praktische info: de les bestaat uit twee sessies van telkens 2 uur, is geschikt voor leerlingen van het 5de en 6de leerjaar en van het 1ste tot 4de middelbaar, en is gericht op beginners tot gevorderden. Alles wordt voorzien in onze S.T.E.M. Academie, inclusief begeleiding, materiaal en toestellen.

  • Techniek, Aandrijving & Fysica

    In deze les bouwen leerlingen hun eigen RubberBandCar en ontdekken ze hoe aandrijving en elektriciteit samen een voertuig tot leven brengen. Ze leren stap voor stap de onderdelen in elkaar zetten en sluiten een batterij aan op een motor om hun auto te laten rijden. Tijdens het bouwen begrijpen ze hoe tandwielen werken, hoe kracht en snelheid elkaar beïnvloeden en hoe een eenvoudige elektrische schakeling tot stand komt. Deze les combineert techniek, fysica en logisch denken op een speelse maar uitdagende manier.


    Praktische info: de les bestaat uit twee sessies van telkens 1u30, is geschikt voor leerlingen van het 5de en 6de leerjaar en van het 1ste tot 2de middelbaar, en richt zich op gevorderde deelnemers. Niveau 1 moet gekend zijn. Alles wordt voorzien in onze S.T.E.M. Academie, inclusief begeleiding, materiaal en toestellen.

  • M5STACK Basis & Gevorderde

    In deze les ontdekken leerlingen de kracht van slimme technologie met de M5Stack, een compacte maar krachtige microcontroller. Ze leren sensoren aansluiten, data uitlezen en die informatie omzetten naar visuele output op een scherm. Zo bouwen ze zelf een mini-dashboard dat toont hoe digitale systemen gegevens meten en weergeven. Tijdens het programmeren in de UIFlow-omgeving maken ze kennis met de logica van Python en leren ze wat begrippen als microcontroller en Internet of Things (IoT) betekenen. Deze les combineert creativiteit, techniek en programmeren op een toegankelijke manier voor nieuwsgierige denkers die meer willen begrijpen van de wereld van slimme toestellen.


    Praktische info: de les bestaat uit twee sessies van telkens 2 uur, is geschikt voor leerlingen van het 5de en 6de leerjaar en van het 1ste tot 4de middelbaar, en richt zich op gevorderden. Alles wordt voorzien in onze S.T.E.M. Academie, inclusief begeleiding, materiaal en toestellen.

  • 3D Pen

    In deze les ontdekken leerlingen hoe een 3D-pen werkt en hoe ze er zelf driedimensionale figuren mee kunnen maken. Ze leren coördinaten aflezen en gebruiken die om stap voor stap een ontwerp op te bouwen, net zoals een echte 3D-printer dat doet. Terwijl ze tekenen met gesmolten plastic, begrijpen ze hoe techniek, precisie en creativiteit samenkomen. Ze maken kennis met verschillende soorten kunststoffen zoals PLA en PETG en leren de eigenschappen en toepassingen ervan kennen. Deze les laat hen spelenderwijs ervaren hoe digitale technologie de brug vormt tussen denken, ontwerpen en maken.


    Praktische info: de activiteit duurt 1u30, is geschikt voor leerlingen van het 5de en 6de leerjaar en van het 1ste tot 2de middelbaar, en is gericht op beginners. Alles wordt voorzien in onze S.T.E.M. Academie, inclusief begeleiding, materiaal en toestellen.