S.T.E.M. KIT – Ontdek, ontwerp en leer door te doen
De S.T.E.M. Kit maakt wetenschap, techniek en engineering eenvoudig en leuk in elke klas. Leerlingen ontdekken al doende hoe technologie werkt en leren creatief en probleemoplossend denken. In de kit zitten materialen voor vier projecten. Elke opdracht heeft duidelijke stappen in een boekje of in een korte video. Daardoor kan elke leerkracht meteen starten.
Sinds 2024 leveren we enkel nog de S.T.E.M. klas-kit. Die heeft dezelfde inhoud als de vroegere kit, maar is gemaakt voor een groep van twaalf leerlingen. Eén kit laat dus twaalf leerlingen onderzoeken, ontwerpen, bouwen, testen en verbeteren. Er zijn vier projecten en per project kunnen drie leerlingen samenwerken. Zo komt elke leerling actief aan bod.
De projecten blijven exact dezelfde als in de originele kit. Alleen de manier van werken is aangepast. Alle instructies, fiches en invulbladen staan hieronder.
Dankzij de steun van de Vlaamse Gemeenschapscommissie is de S.T.E.M. klas-kit gratis voor Brusselse scholen. Bij elke klas-kit zit ook een leraarskit. Die bevat extra materiaal en aanvullende informatie voor de leerkracht.
De projecten van de S.T.E.M. Kit
-

Rubber Band Car
Techniek, aandrijving en fysica
In dit project onderzoeken leerlingen hoe beweging werkt en hoe energie een voertuig kan aandrijven. Ze ontwerpen en bouwen hun eigen wagentje, testen verschillende aandrijfsystemen en verbeteren stap voor stap hun ontwerp. Zo ontdekken ze spelenderwijs hoe energie wordt omgezet in beweging, van een gespannen elastiek die kinetische energie vrijgeeft tot elektrische motoren die mechanische kracht opwekken. Door te experimenteren met tandwielen, batterijen en elastieken leren ze hoe techniek, fysica en creatief denken samenkomen om iets écht te laten rijden.
-

Gearbox
Krachten, techniek en wiskunde
In dit project duiken leerlingen in de fascinerende wereld van tandwielen. Ze ontdekken hoe tandwielen werken, waar ze worden gebruikt en waarom ze zo belangrijk zijn in techniek en machines. Door zelf opstellingen te bouwen, leren ze hoe krachten kunnen worden overgebracht en hoe snelheid, richting en kracht elkaar beïnvloeden. Van een klok tot een generator of een auto, overal spelen tandwielen een rol.
Tijdens de les onderzoeken leerlingen hoe de verhouding tussen tandwielen bepaalt hoe snel of krachtig iets beweegt. Ze leren het principe van de overbrengingsverhouding kennen: door het aantal tanden van twee tandwielen te vergelijken, berekenen ze hoe beweging wordt omgezet in snelheid of kracht. Zo zien ze wiskunde, techniek en fysica letterlijk in actie. -

De elektrische bouwtegels
Techniek, elektronica en elektriciteit
In dit project leren leerlingen hoe elektriciteit werkt door zelf een eenvoudig circuit te bouwen. Met batterijen, draden en ledlampjes brengen ze hun eigen lichtinstallatie tot leven. Ze ontdekken waarom een lampje brandt, hoe stroom zich verplaatst en hoe ze veilig met elektriciteit kunnen omgaan. Ook maken ze kennis met elektrische schema’s en leren ze het verschil tussen serieschakelingen en parallelschakelingen: net zoals bij feestverlichting of de lampen thuis.
Daarnaast ontdekken ze wat een weerstand doet en waarom die belangrijk is om de stroom te regelen. Zo leren ze spelenderwijs de basis van elektronica kennen. Wie weet is dit wel hun eerste stap richting een toekomst in de wereld van techniek en duurzame energie, misschien zelfs bij Tesla. -

TinkerCAD - meten is weten - 3D modelleren
Techniek, wiskunde en engineering
In dit project leren leerlingen de basis van 3D-modelleren en ontdekken ze hoe techniek, wiskunde en precisie samenkomen. Met eenvoudige, primitieve vormen zoals kubussen, cilinders, bollen en piramides leren ze hoe elk voorwerp is opgebouwd en hoe ze door combineren en aanpassen nieuwe objecten kunnen ontwerpen. Zo krijgen ze inzicht in de manier waarop de wereld om hen heen is samengesteld.
Ze leren ook werken met een digitale meetlat en ontdekken waarom nauwkeurigheid zo belangrijk is bij technisch ontwerpen. Millimeters worden hun nieuwe maatstaf, want meten is weten. Of het nu gaat om een brug van honderd meter, een kat van 43 centimeter of een mier van 9 millimeter, elke maat telt. Door te leren meten, rekenen en modelleren ontwikkelen leerlingen het denkvermogen van een echte ontwerper.
UITBREIDINGEN
Code Moves is de ideale uitbreidingskit voor de S.T.E.M. Kit. Met een Micro:Bit, servomotoren en 3D-geprinte onderdelen bouw je robots die bewegen dankzij je eigen code. Het is een speelse en interactieve manier om te ontdekken hoe programmeren werkt en hoe code de wereld in beweging zet.
De uitbreidingskit is bedoeld voor leerlingen die al wat verder staan. Niet elke leerling in de klas werkt er dus mee. Per klas leveren we maximaal zes kits, ook als de leerkracht er meer aanvraagt. Zo blijft de kit een gerichte uitbreiding voor wie klaar is voor een extra uitdaging.
Introduceer eenvoudige bewegingen zoals draaien, omhoog en omlaag gaan met behulp van servo's.
De micro:bit is een klein en eenvoudig programmeerbaar toestel dat kinderen en beginners laat kennismaken met elektronica en coderen. Het heeft knoppen, een LED-display en sensoren, en kan via Bluetooth draadloos communiceren. Dankzij de pinnen kan je extra onderdelen aansluiten en zo creatieve projecten maken die reageren op hun omgeving.
Project 1: Geluidsmeter
laat leerlingen de basis van servo-besturing ontdekken. Ze leren een 180-graden servo aan te sturen en naar bepaalde posities te laten bewegen. Zo begrijpen ze hoe motorcontrole werkt en hoe programmeren wordt gebruikt in robotica. Het project geeft technische vaardigheden en inzicht in hoe beweging in automatische systemen wordt geregeld.
Project 2: De windmolen
Leerlingen ontdekken hoe een continue servo werkt. In tegenstelling tot een 180-gradentype kan deze motor onbeperkt ronddraaien. Ze sturen zelf de snelheid en draairichting aan. Met tandwielen maken ze verschillende rotatiesnelheden tussen de propellers en zien ze hoe techniek beweging beïnvloedt.